Min faktura på epost kommer ikke frem til mottaker

Vi får av og til spørsmål til vår kundeservice om faktura på epost som ikke kommer frem til mottakeren, og hva som kan være feil. Vi har samlet noen av årsakene til dette under, og hva du kan gjøre for å redusere problemet.
Min epost kommer ikke frem til mottaker

Husk riktig epostadresse

Dette er en selvfølgelighet, men det er overraskende mange saker der en skrivefeil i epostadressen til mottakeren rett og slett er grunnen til at eposten ikke kommer frem. Så sjekk en ekstra gang at du har skrevet inn riktig epostadresse på kundekortet.

Spam

Internet er fullt av Spam, og derfor har epostprogrammer funksjoner innebygd for å ta hånd om Spam, slik at dette problemet skal bli mindre. Da er det innstillinger på hvor «streng» vurderingen av hva som er Spam er, og hvis mottakeren har en litt for streng innstilling i sitt program, så kan det hende at eposten sendt fra FakturaNett.no ikke slipper igjennom Spam-filteret. Det du kan tipse mottakeren om er å såkalt «whiteliste» eposter som kommer fra @fakturanett.no. Det man sjelden har kontroll på er de ulike serveres Spam-innstillinger. Mottaker får rett og slett ikke eposten levert til sin maskin, da den har blitt markert som Spam / slettet før den i det hele tatt har dukket opp.

Teknisk feil

Av og til skjer det uforutsette ting utenfor vår kontroll, som gjør at eposter rett og slett ikke blir levert til mottaker på grunn av en teknisk feil. Det som skjer når man sender en epost via FakturaNett, er at vi «setter sammen» en epost med relevant info, legger ved en PDF av fakturaen, og sender eposten til vår samarbeidspartner på epost-håndtering (de heter Mailgun, og er mye brukt blant internettprogrammer). FakturaNett får en beskjed tilbake fra Mailgun om at epost er sendt videre, og vi legger til en linje i historikken til fakturaen. Det er dette vi mener med «Faktura sendt på epost». Mailgun sender så eposten videre til levering hos mottaker. På veien fra FakturaNett og til mottakers server kan det oppstå mye «rart», og det er en komplisert infrastruktur som må spille sammen. Hvis en av disse serverne på veien av en eller annen årsak har tekniske problemer, så kan det føre til at eposten ikke blir levert, eller at den blir forsinket.

Ditt domene har dårlig rykte

Det er ikke meningen å være frekk, men vi har sett eksempler på at avsenders domene har fått et dårlig rykte på seg, og har blitt markert som et Spam-domene. Dette kan skje den beste, og kan være ganske irriterende. Hvis f.eks. noen andre har hjemmesiden sin på samme server (dere bruker samme leverandør på hjemmesider), og denne personen / bedriften sender ut masse Spam-eposter, så kan dine eposter være flagget som Spam og således ha vanskeligere for å slippe igjennom mottakers filter. Du kan sjekke om ditt domene har blitt flagget som et Spam-domene her: https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

Kjøper seg tid

Som du vet så finnes det gode kunder, og mindre gode kunder. Å skille disse to fra hverandre er ikke bestandig så enkelt! Vi har selv opplevd å ha sendt ut en faktura der kunden hevder å ikke ha mottatt den – for å kjøpe seg litt ekstra tid. Så når kunden din hevder å ikke ha mottatt eposten, så er det en liten ting du kan sjekke. Klikk deg inn på detaljene til fakturaen, og scroll helt nederst. Der vil du kunne se dato og klokkeslett registrert siste gang noen klikket på lenken i eposten, som lenkes til fakturaen på FakturaPortalen. Så hvis kunden din hevder at han ikke har sett fakturaen, og det samtidig er registrert et klokkeslett på fakturadetaljene, så kan det være grunn til å bli litt mistenksom.

Gjør det selv

For å være på den helt sikre siden, så kan du enkelt sende fakturaer på epost med ditt eget epostprogram. Dette kan du gjøre på flere måter. Du kan bruke knappen «Bruk eget program» på siden du kommer til etter at fakturaen er opprettet, du kan laste ned PDF av fakturaen og sende den til kunden, eller du kan klippe ut lenken til FakturaPortalen og sende denne i en epost til kunden. Da har du selv full kontroll på epostene, og eliminerer et par av momentene ovenfor.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest