Høysesong for fakturasvindel!

burglar

burglarSommermånedene er høysesong for fakturasvindel

Mange spekulerer i at sjefen er på ferie, og at sommervikaren av uvitenhet godkjenner én faktura for mye. Men det er mulig både å komme seg ut av uføret, og unngå å bli lurt. Mange har dessverre tapt betydelige beløp til internasjonale bedragere. Økt bruk av Internett og e-post har ført til at svindel blir mer og mer utbredt. Én ting er sikkert: Virker noe for godt til å være sant, er det sikkert det. En type bedrageri som firmaer til stadighet utsettes for er fakturasvindel.

 Hva er fakturasvindel?

Dersom du mottar faktura hvor du blir bedt om å betale for en tjeneste som ikke eksisterer, eller som du ikke kan huske å ha bestilt, dreier det seg sannsynligvis om svindel.

Eksempler på slike tjenester kan være:
• Salg av internettdomener
• Salg av annonsering
• Registrering på internettkataloger
• Salg av hjemmeside

Å sende ut krav om betaling på denne måten er i strid med § 11 i markedsføringsloven. Og bedrifter som utsettes for denne type svindel rådes til å anmelde dette til politiet.

Hvordan håndtere fakturasvindel?

Dersom du mottar en faktura for varer eller tjenester du ikke har kjøpt eller bestilt, skal du ikke betale. Meld fra skriftlig, ved å sende en reklamasjon til avsender. Opplys om at du ikke har bestilt det det kreves betaling for, og at du ikke kommer til å betale fakturaen. Det samme bør du gjøre til den som eventuelt innkasserer beløpet på avsenderens vegne. Da må avsender dokumentere for at det faktisk foreligger en avtale om kjøp/bestilling, og når da dette ikke eksisterer har avsender heller ingen mulighet til å kreve betaling.

Skriftlig fordel

Skulle du allikevel motta purringer, kan du overse disse så lenge du har levert en skriftlig reklamasjon. Dersom avsender bringer saken til forliksrådet, må du gjøre rede for saken ved å besvare forliksklagen og eventuelt møte frem i rettsmøte. Da kan du legge frem bevis for at det ikke er noe hold i saken, og avsender kan bli straffet for bedrageri hvis det oppstår et tap for bedriften. På varslingslisten.no finner du flere gode råd for hva du bør gjøre dersom du mistenker eller har blitt utsatt for svindel, blant annet en god sjekkliste.

Bruk sjekklisten hvis du er i tvil, og husk at du aldri skal betale for noe du ikke har bestilt bare for å bli kvitt problemet. Da er du med på å hjelpe ulovlige bedrifter å tjene penger og lar dem fortsette å svindle andre bedrifter. Meld fra ved tvil og mistanke, og sjekk heller en gang for mye. I nettbanken har du enkelt oversikt over alle bevegelser inn og ut av din bedriftskonto.

Innlegget er hentet fra BN Bank-bloggen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest